Henk

Het verhaal van Henk

'Samen kijken we hier naar oplossingen voor mijn prothese'

De amputatie van mijn bovenbeen moest plaatsvinden vanwege een bacteriële infectie in mijn knieprothese. Ik draag nu een bovenbeenprothese. Ik had  al een tijdje pijnklachten. Ik werd in een ziekenhuis in de buurt een aantal keren geopereerd om te kijken wat er gaande was in de knieën. Achteraf bleek het te gaan om een bacteriële infectie. Deze werd pas geconstateerd tijdens een second opinion via een simpele botscan. Ik kreeg antibiotica toegediend, maar deze had geen invloed op de rechterknie, gelukkig wel op de andere. Uiteindelijk werd ik voor de keuze gesteld: het been stijf zetten of een amputatie. Stijf zetten was geen optie, dat vond ik geen leven. Ik had dat al kunnen ervaren toen ik met een gipsbeen liep. Op 3 december 2010 werd mijn been boven de knie geamputeerd.

Lapmiddelen
Er werd op de plek waar ik revalideerde en mijn beenprothese kreeg, maar een beetje geëxperimenteerd met de prothese. Ik bracht dat geduld op, maar de klachten bleven aanhouden. Ik kon niet zonder pijn lopen. Daar werd gezegd: we weten geen oplossing meer. Ik ben uiteindelijk een kleine tien maanden bezig geweest om weer op de been te komen. Ik vond dat ik daarin best een bepaalde voortgang mocht verwachten, terwijl men maar bleef investeren in een prothese die niet werkte en die niet de beste keuze was, blijkt achteraf. Er werd niet overgegaan op een ander systeem en er werd lapmiddel na lapmiddel toegepast op een systeem dat voor mij niet werkte. Op een bepaald moment was mijn geduld op.  Ik heb gebeld en kon meteen terecht.

Eindelijk gesteund tijdens de eerste afspraak
Ik werd bijzonder goed ontvangen. Ik had een gesprek met dokter Kap, de revalidatiearts en met Marcel Conradi, de directeur. Zij hadden al snel door dat er iets met de koker mis was; dat ik simpelweg met die koker niet kon functioneren. Ik vond het prettig om dat te horen, want ik had niets verteld over het proces in het andere revalidatiecentrum en de orthopedische instrumentmakerij daar. Ik voelde me op dat moment ontzettend gesteund en begrepen. Ik werd eindelijk serieus genomen. Ja, serieus, dat is het juiste woord. Er werd daadwerkelijk met volle aandacht en interesse gesproken over oplossingen en dat was nieuw voor me. Ondertussen ben ik aan mijn tweede proefkoker en een systeem met een liner toe, ik noem het maar even plan B. We gaan nu van plan B naar plan C: een systeem zonder liner. Kijk, dat maakt ook meteen het verschil: er wordt steeds met me meegedacht. De eerste koker was niet meteen goed, maar dat wordt niet op mij afgeschoven. Samen kijken we naar oplossingen en dan wordt er dus gewoon een tweede koker gemaakt. En niet met lapmiddelen gewerkt. Dit gaat in een totaal andere verstandhouding. Er wordt hier meer tijd en aandacht aan me besteed. Je wordt niet opgejaagd doordat mensen op klokjes gaan kijken.

Behulpzaam en vriendelijk
Het gaat er allemaal bijzonder behulpzaam en vriendelijk aan toe. Het contact met de instrumentmaker is prima. Er wordt erg klantvriendelijk en servicegericht gewerkt. Ik word gehoord en gezien en er wordt daadwerkelijk gehandeld naar wat ik wens en nodig heb. Er wordt samen met mij gepuzzeld om de voorziening te krijgen die het best bij me past. Kijk, dat het nog niet helemaal naar wens is, dat is logisch. Maar de communicatie, de vriendelijkheid, aandacht en expertise, die zijn goed. En uiteindelijk draait het daar om!

Meer ervaringen van klanten lezen? Klik hier.

Share by: